Vejle bibliotekerne gav alle ansatte efteruddannelse

Vejle bibliotekerne viste mod, da de valgte at sende alle deres medarbejdere på en kompetencegivende uddannelse for at få de ansatte til at forholde sig til service og værtsskab, som udgør en stor del af deres arbejdsdag.

- Vejle Bibliotekerne har kørt et forløb, der hedder salgspsykologi – eller i virkeligheden så kalder vi det for værtsskab og servicefaglighed. Det her forløb er blevet til igennem en længere proces. Internt i huset har vi arbejdet med servicebegreber, vi har holdt nogle temadage og nogle workshops i dét, der hedder CB-regi. I hele den her proces har vi fundet ud af, hvor meget energi der rent faktisk ligger i at arbejde med service, siger Kasper Grønkjær, administrationschef ved Vejle Bibliotekerne.

For at kunne imødekomme Vejle Bibliotekernes ønsker til uddannelsesforløbet valgte Vejle Bibliotekerne at indgå et samarbejde med Erhvervsakademiet Lillebælt som bl.a. udbyder faget salgspsykologi.

- I den her proces har vi forsøgt at finde en kursus- og uddannelsesudbyder, som kunne imødekomme de krav og specifikationer, som vi havde til et sådant forløb. Vi har hele tiden forsøgt at holde en rigtig god dialog med Erhvervsakademiet Lillebælt. Underviseren, som vi har benyttet os af, har været meget lydhør i forhold til vores behov og vores krav. I hele denne proces, der har erhvervsakademiet forsøgt at tilpasse lige nøjagtig efter vores behov, fortsætter Kasper.

Skræddersyet løsning gav medarbejderne papir på deres kompetencer

For Vejle Bibliotekerne har det især været vigtigt at deres medarbejdere kunne tage uddannelsen sammen.

- Vi har forsøgt at tilstræbe, at vores medarbejdere skulle komme samlet afsted på uddannelsen. Vi har kørt fire hold á 20 personer på hvert hold, og der har ikke været ret mange udbydere, der kunne løse den opgave. Så har det også været ret vigtigt for os, at vores medarbejdere rent faktisk kunne få et stykke papir på, at den efteruddannelse, som de fik, den var lige i øjet, siger Kasper.

Alt i alt er Vejle Bibliotekerne rigtig glade for deres beslutning om at sende deres medarbejdere på et kompetencegivende uddannelsesforløb.

- Vejle Bibliotekerne har fået rigtig meget ud af det her forløb. Vi har dels fået et helt andet sprog, vi har sat stort fokus på, hvad det rent faktisk vil sige, at yde service over for borgere, brugere og kunder. Vi var i forvejen verdensmestre i at formidle et bibliotekstilbud, nu har vi skabt muligheden for, at vi kan blive endnu bedre til det, vi i forvejen var rigtig gode til, slutter Kasper Grønkjær.