Smart University i Vejle inspireres

Hvad er Smart University?

Smart University er en del af Vejle Kommunes samlede Smart City strategi. Smart University Vejle er ikke et universitet i traditionel forstand, men et universitet der blander det traditionelle og virtuelle universitet sammen i en hybrid, der går målrettet efter ikke blot uddannelse på nye måder, men også en strategisk udvikling af viden og kompetencer.

Tanken bag er at man vil forsøge at give lettere adgang til universitetsaktiviteter som fx Mastermoduler og online undervisning, forskningsarbejde, studievejledning og gode praktikforløb. Gevinsten er kvalificerede medarbejdere, adgang til ny viden, undervisning passende til medarbejdere, kommune og virksomheder og god uddannelsesvejledning.

De studerende kom på banen

Fredag den 10. oktober gav de studerende fra Pba. i Innovation og entrepreneurship deres bud på, hvordan man kan arbejde videre med Smart University konceptet. Der blev lavet to præsentationer som blev vurderet af et panel bestående af to repræsentanter fra Smart University og Vejle Kommune samt Hans Kjær Jørgensen fra Erhvervsakademiet Lillebælts Efteruddannelse.

De studerende forslog blandt andet at man giver de studerende på Smart University muligheden for selv at sammensætte deres masteruddannelse, ved at udvælge de fag de selv ønsker. Man anbefalede at gøre dette i form af ’drag and drop’ funktion, som man ikke har set magen til andre steder og som derfor gør Smart University unik i forhold til andre institutioner som udbyder masteruddannelser.

Derudover foreslog de studerende også at man fokuserede mere på at samarbejde fremfor konkurrence. Dette skulle gøres for at forsikre universiteterne om, at man ikke er deres konkurrent, men i stedet bør ses som en samarbejdspartner, til fordel for begge parter.

Der blev arbejdet med mange andre gode idéer i forhold til Smart University og panelet tog rigtig godt imod de studerendes bud og tog flere af idéerne til sig.

Idégenerende input fra studerende

Isabella Berg Kure er en af de studerende som arbejdede med projektet. Som studerende mener Isabella at hun kan bidrage med et frisk og nyt syn på en virksomhed som Smart University:

”Jeg føler da uden tvivl, at jeg som studerende kan bidrage med en anden vinkel på projektet, og at min tilgang til tingene muligvis kunne være værdiskabende for ’virksomheder’ som Smart University. Jeg har indfundet mig med det faktum, at jeg naturligvis ikke kommer op med det verdensomvæltende færdige slutresultat inden for den tidsramme og de ressourcer vi er givet, men at jeg derimod kan byde ind med forhåbentligt nogle innovative ideer set fra et helt andet og friskt perspektiv, og at jeg dermed muligvis kommer op med noget der kan være af værdi for virksomheden. Kommer man blot op med en enkelt idé som virksomheden ellers ikke havde fået, og som kan være idegenerende i det videre forløb, så føler jeg da uden tvivl, at jeg har været med det at skyde nyt liv i projektet”.