Studerende i iværksætter-bootcamp

Man blev mødt af summende aktivitet på DOK5000 da 800 nye erhvervsakademi-studerende gav de innovative tanker frit spil.

Mens det i 2004 blot var ni procent af alle nye iværksættere, som var under 25 år, så er tallet af unge iværksættere under 25 år de seneste 10 år steget til 15 procent. Det viser en statistik fra Erhvervsstyrelsen.

Den positive udvikling er taget ad notam hos Erhvervsakademiet Lillebælt. Her står iværksætteri højt på dagsordenen. Og det gælder fra stort set det øjeblik, de studerende træder ind ad døren. Derfor ventede der også 800 helt nye studerende fra Erhvervsakademiet Lillebælt noget af en velkomst, da de mandag den 21. september stemplede ind på DOK 5000 på Odense Havn.

Her kastes de studerende nemlig hovedkulds ud i tre hæsblæsende dage under navnet 'Creator Bootcamp'. Innovation og entreprenørskab er på programmet fra morgen til aften, og al undervisning foregår på engelsk.

- Vi er selvfølgelig helt på det rene med, at de studerende kommer uden nogen form for faglighed eller baggrund som iværksættere. Målet er, at de fra dag ét får et indtryk af, at innovation og entreprenørskab hører med, næsten uanset hvilken uddannelse de vælger hos os, siger Henrik Brændstrup, projektleder, Erhvervsakademiet Lillebælt.

Ugen forinden var det 250 nye Vejle-studerende der blev kastet ud i iværksætter-gamet, da dørene blev åbnet for Creator Bootcamp i Vejle.

Mere end buzzwords

De studerende, som kommer fra en lang række uddannelsesretninger, skal således være med til at sikre Erhvervsakademiet Lillebælts målsætning om, at 80 procent af samtlige studerende skal have arbejdet med innovation og entreprenørskab under deres uddannelse – vel at mærke på en måde, som er konkret og praksisrettet. 

- Ord som innovation, entreprenørskab og iværksætteri kan nemt blive meget luftige. De studerende skal forlade os med en vished om, at det ikke blot er smarte buzzwords, men rent faktisk et væsentlig element i udvikling af virksomheder og opstart af nye, siger Henrik Brændstrup. 

Af samme grund er det også ægte virksomheder, som byder sig til, når Creator Bootcamp løber af stablen. Kommunekemi i Nyborg vil gerne have de studerende til at se på, hvordan genanvendelses-tanken kan styrkes, mens Lærerstandens Brandforsikring ønsker kreative indspark til etableringen af højere grad af kundeloyalitet. 

Se indslag om Creator Bootcamp på Tv2Fyn.