Markedsføringsøkonomer i projekt med Det Fynske Spisekammer

Nye 1. semesterstuderende på markedsføringsøkonomuddannelsen har fra starten af deres studier på EAL fået en klar fornemmelse af, hvad det vil sige når teori og praksis går hånd i hånd på erhvervsakademiets uddannelser.

Mens der er blevet læst på diverse teorier om bl.a. markedsundersøgelser, har de studerende foretaget netop sådan en undersøgelse for Food Fyns webshop Det Fynske Spisekammer. De seneste uger har de studerende spurgt webshoppens brugere og potentielle brugere om deres tanker omkring produkterne, brugervenlig på webshoppen m.m. I sidste uge fik grupperne lov at præsentere deres analyser for repræsentanter fra Food Fyn.

- Vi er jo ikke inde i, hvad det vil sige at drive e-handel og eftersom vi har en webshopløsning, trænger vi til at få belyst, hvad brugerne synes om shoppen og produkterne. Derfor var det oplagt for os at få hjælp ved de studerende, som kender teorierne og som har brug for cases til at prøve dem af i praksis, siger forretningschef Mads Asbild fra Food Fyn.

De studerende har arbejdet med ti forskellige indsatsområder på Det Fynske Spisekammers webshop. Der er bl.a. blevet set på markedsføringen, sortiment, pakkeløsninger og kendskabsgrad.

- Markedsanalyse er ofte meget dyr at få foretaget og Det Fynske Spisekammer repræsentere mange små fynske producenter, som ellers ikke ville have muligheden for at arbejde målrettet med dette. Ved at bruge de studerende får vi selvfølgelig nye og friske øjne på shoppen, men vi får samtidig også mulighed for at bruge vores budget på andre ting end dyre markedsanalyser, slutter Mads Asbild.