Jonas drømmer om at arbejde i reklamebranchen

- Der er flere muligheder, når man kigger efter uddannelser inden for markedsføring. Grunden til at jeg valgte at starte på markedsføringsøkonom-uddannelsen på EAL er, at uddannelsen har et stort fokus på at kombinere det teoretiske med det praktiske. En ting er at lære en teori, men det er noget andet, hvordan det fungerer i praksis, og det er jo det, der er det spændende, siger Jonas.

Ny viden gav blod på tanden til at blive selvstændig

Markedsføringsøkonom-uddannelsen gav Jonas en god og grundlæggende forståelse af B2C markedet, forbrugeradfærd, forbrugstyper m.m., og undervejs blev det klart for ham, at han nu stod med værktøjerne og den gode idé til at prøve kræfter med opstart af egen virksomhed.

- En studiekammerat og jeg syntes, at herremoden manglede fokus på miljørigtige og bæredygtige produkter. Med virksomheden Frames & Jones startede vi med at lave solbriller i træ, som efterhånden har udviklet sig til flere accessories til mænd, fx ure og manchetknapper, siger Jonas og fortsætter:

- På baggrund af de værktøjer, jeg har fået under uddannelsen, har jeg aldrig været i tvivl om, at det kunne lade sig gøre at starte den her virksomhed op. Vi har fået godt styr på markedsanalyser, forbrugerbehov og distributionskanaler, og det har hjulpet os rigtig godt på vej, og vi har nu en god forretning, som også genererer overskud.

Under uddannelsen fik Jonas desuden mulighed for at bruge ekstra tid på virksomheden, da han valgte at placere sin obligatoriske praktikperiode i egen virksomhed.

Et spadestik dybere

Markedsføringsøkonom-uddannelsen gav Jonas et godt marketingfundament, men ligesom på mange andre jobområder er der rift om de spændende stillinger, og Jonas valgte derfor at læse videre på overbygningen i international handel og markedsføring.

- Jeg ville gerne have et endnu dybere kendskab til det fag, jeg skal drible videre med i mit arbejdsliv, og derfor valgte jeg at læse videre på professionsbachelor-uddannelsen i international handel og markedsføring på EAL. Her blev der bygget på med endnu flere håndgribelige værktøjer, der rustede mig til den obligatoriske praktikperiode på det 7. semester.

Jonas var i praktik i reklamebureauet Step i Odense, hvor han fik mulighed for at prøve sine teorier af i et dynamisk og omskiftelig hverdag. En periode der ifølge Jonas, er en helt unik mulighed for at prøve kræfter med den 'virkelige verden'. 

- Praktikken hos Step gav mig mulighed for at prøve mine værktøjer af, og på den måde gav teorierne pludselig meget mere mening. Jeg blev hurtigt bekræftet i, at det at arbejde i et reklamebureau, er det helt rette for mig, så der håber jeg, at jeg kan finde det rette job, siger Jonas.  

I dag 3 ½ efter Jonas startede på EAL, står han nu med en professionsbachelor i international handel og markedsføring – et skridt nærmere drømmejobbet. 

Læs mere om markedsføringsøkonom-uddannelsen her

Læs mere om Pba. i International handel og markedsføring her.