Uddannelse har knækket den digitale kode

Hvis der er noget, som kommer til at kendetegne fremtidens marketingmedarbejder, så er det, at vedkommende skal kunne begå sig på et hav af digitale platforme.

Digitaliseringen har i den grad ramt marketingområdet, og til det område er der ikke blot et facit i en lærebog. Fremtidens marketingmedarbejdere skal i høj grad blive eksperter gennem praksis.

På EALs toårige uddannelse til markedsføringsøkonom i Odense har man alle dage dyrket det tætte samspil mellem uddannelse og virksomhedspraksis, og nu lader det til, at de unge har fået øjnene op for en uddannelse, som også er en digital legeplads i praksis.

– Muligheden for at komme ud i en rigtig virksomhed, og vise hvad du kan, tiltaler mange. Samtidig bliver det en væsentlig del af fremtidens marketingkultur, at du hele tiden er i stand til at tilegne dig nye færdigheder i praksis, fordi udviklingen indenfor især det digitale område går så stærkt, siger Helle Karina Pedersen, uddannelseschef, markedsføringsøkonomuddannelsen, Erhvervsakademiet Lillebælt.

Savnede virksomhedskontakt

En af dem, som har valgt at gå den praksisrettede vej, er Lasse Tage Nielsen, der lige nu er i gang med 1. semester på markedsføringsøkonomuddannelsen i Odense. Han havde først valgt en markedsføringsuddannelse på universitetet, men han savnede den direkte kontakt med virksomhederne.

– Jeg kunne både mærke, at jeg havde brug for at komme ud og afprøve min teoretiske viden i praksis, og samtidig tilegne mig ny viden gennem praksis. Der sker så meget inden for det digitale felt, og som markedsføringsmedarbejder er det helt afgørende, at du får afprøvet din viden i den konkrete virkelighed, siger Lasse Tage Nielsen, der blandt andet har arbejdet med et autohus, hvor han sammen med en gruppe medstuderende har stået for at lave en markedsundersøgelse og en markedsføringsplan.

– Det giver uddannelsen en særlig relevans, at man arbejder med rigtige virksomheder. I betragtning af hvor meget der sker indenfor eksempelvis de sociale medier, bliver praksiselementet mere og mere vigtigt, siger Lasse Tage Nielsen.