Studerende udvikler formidlings-løsninger til museum

De nåede ikke mange timer i bøgerne inden alle EAL’s 1. semester studerende på multimediedesigner-uddannelsen mødte deres første ’kunde’. I november har de 110 studerende haft nogle intense arbejdsuger, hvor de i grupper har udviklet idéer til innovative og værdiskabende installationer til Fredericia Kommunes museum ved Fredericia Voldene. 

Selvom de studerende ikke har været længe på studiet, var det ikke en opgave der skræmte dem.

- Det har været super fedt at bruge den viden og de værktøjer, vi har lært i en virkelig setting. Det betyder virkelig meget, at man møder en rigtig kunde og hører om deres behov og ønsker til det produkt, man skal udvikle. Samtidig har man også det med i baghovedet, at det kan ende med, at produktet bliver realiseret på sigt, siger Nina, Caroline, Malene og Cecilie, der sammen har udviklet en idé til et hologram, der fortæller om krigsoplevelserne på voldene.

  

Læring for både studerende og undervisere

Det er ikke kun de studerende, der synes, at det er en spændende måde at arbejde med teorien. Også underviserne finder det utrolig spændende, ligesom det også holder dem opdateret på de nye tendenser i branchen.

- Vi har sådan et projekt, hver gang vi starter et nyt hold multimediedesignere op. De studerende får mulighed for at arbejde med deres kreative evner, og både studerende som undervisere udvikler deres faglige viden, da vi også må holde os opdateret på trends i branchen og innovere på, hvordan fx kendte teknologier kan bruges i nye sammenhænge, siger underviser Anni Grøndal Nielsen.

Messe for kunden

Fredericia kommune fik 30 bud på nye installationer til museet. 

- Vi gav de studerende ret frie rammer med hensyn til målgruppe, tema og placering og det var interessant for os at se, at der var oplevelser og services for alle aldersgrupper fx installationer som var tænkt på volden, på museet og til at have med i lommen, siger planlægger Louise Thaysen Raun fra Plan og Arkitektur i Fredericia kommune, og fortsætter

- Vi var meget imponerede over niveauet. De studerende er på deres første semester og er således lige begyndt. De har arbejdet med denne opgave i knap tre uger, og især nogle af grupperne var nået meget langt med deres installationer. Det var ret imponerende.

Apps, VR, video og meget mere

De studerendes mange bud på løsninger, som involverede alt fra Apps, Virtual Reality, Augmented Reality, videoer m.m.

Laura, Malene, Maria og Amanda udviklede et koncept til et børnevenligt spil, der fungerer via en app med gps tracking, der leder gæsten rundt på voldene, mens man quizzer i historien i området.

  

- I vores gruppe kommer vi med meget forskellig faglig baggrund både fra den grafiske verden og indenfor fx markedsføring, og det har gjort samspillet om opgaven utrolig godt. Det har været spændende at prøve kræfter med de discipliner, vi har lært, og tilmed 'hjælpe' en rigtig kunde, siger gruppen.

Sofie, Christian, Amalie og Stefan udviklede en augmented reality løsning, hvor man kan ringe op til datidens krigere, som guider gæsten rundt på voldene, mens de fortæller deres egen historie. 

  

- Det har været rigtig spændende at få en hands-on opgave allerede her fra starten af studiet. Det er meget givende at arbejde med en rigtig kunde i stedet for fiktive opgaver, ligesom det er meget lærerigt at drive et projekt fra start til slut, med den viden, at der sidder en kunde i den anden ende og forventer en god løsning, siger Sofie, Christian, Amalie og Stefan.