Nyt samarbejde på tværs af UCL og EAL

Birgitte Wraae (UCL) og Jacob Thomsen (EAL) mødtes tilfældigt på en konference i USA.

To undervisere med en fælles passion for entreprenant tankegang viser sig at være det perfekte match til samarbejde på tværs af UCL og EAL. Birgitte Wraae underviser på administrationsbachelor-uddannelsen på UCL  og Jacob Thomsen fra faguniverset salg, marketing og forretningsudvikling på EAL mødtes i starten af 2017, og sammen har de nu udviklet en model til beskrivelse af læring i entreprenante økosystemer.

– Begge institutioner har fokus på at uddanne studerende, der som færdiguddannede kan gå ud i velfærdssamfundet og erhvervslivet med en entreprenant indgang til arbejdet. Det er derfor vigtigt, at underviserne kan leve op til de målsætninger, institutionerne har på området, siger underviser Birgitte Wraae fra UCL og forsætter:

– Vi fandt det derfor meget naturligt og nødvendigt at forske i dette, og på baggrund af forskningen har vi nu udviklet en model for læring i entreprenante økosystemer.

Pilotprojekt skal sætte den nye model i spil

Med forskningen og modellen på plads er det blevet tid til at se på den mere praktiske del af projektet, da en model alene får ikke mere entreprenørskab ind i undervisningen,

– Næste skridt for os er, at få forskningen prøvet af på andre undervisere, siger underviser Jacob Thomsen fra EAL.

Torsdag d. 30. november præsenterer de to undervisere derfor deres model for 10 undervisere fra EAL’s fagunivers salg, marketing og forretningsudvikling.

– Mødet skal gerne sætte gang i en masse tanker om og idéer til, hvordan vi kan have et større entreprenant fokus i undervisningen, fortæller Jacob Thomsen.

Givende samarbejde på tværs af institutionerne

Det faldt dem begge meget naturligt at kaste sig ud i fælles forskningsprojekt, og med deres baggrund i de to forskellige institutioner, har de suppleret hinanden godt undervejs.

– Det har været et helt igennem fantastisk samarbejde, som jo på det nærmeste bare startede op på baggrund af vores fælles interesse for entreprenant undervisning. Jeg tror, at det er vigtigt, at man tør at tage et initiativ til samarbejde på tværs af vores institutioner, for sammen og med vores forskellige fagligheder kan vi få skabt nogle rigtig gode synergier, siger Birgitte Wraae og Jacob Thomsen supplerer.

– Samarbejdet omkring projektet har udviklet sig meget naturligt hen af vejen og er efterhånden blevet større, end vi egentlig havde forestillet os som udgangspunkt. Så det bliver rigtig spændende at arbejde videre med den praktiske del af projektet, og vi håber, at vi får mulighed for at få alle undervisere igennem forløbet, når vi er på plads i vores nye institution.

Nysgerrighed og anderkendelse fra ind- og udland

De to underviseres forskningsprojekt ’Learning in Entrepreneurial Ecosystems’ er blevet blåstemplet af professorerne Allain Fayolle, Candida Brush fra Babson College og Torben Bager fra SDU.

Ligeså har USASBE konferencen i USA (United States Association for Small Businesses and Entrepreneurship) vist interesse for de to underviseres forskning. Det betyder, at Birgitte og Jacob skal en tur til USA til januar, hvor de skal fortælle om projektet.