Nye robotter rykker ind på Seebladsgade

Robotter og programmering er allerede på skemaet hos automationsteknologerne på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Nu er der investeret i nye robotter til de studerende, som kan glæde sig til at skulle arbejde med e.DO robotter fra Egatec.

De to nye robotter skal ruste de studerende til fremtiden. Lektor inden for teknologi, energi og logistik Maria Windt Jul ser mange fordele ved e.DO robotter

– Det er smart, at vi bare kan tage e.Do med i klasselokalet, da den er let at flytte rundt med. Dermed følger den med os i stedet for, at vi skal have en fast plads til den.

Robotten, som alle kan bruge

Robotten e.DO er en 6 akset robotarm, som har samme funktion som en industrirobot. Den er udviklet med det formål at lære studerende om robotternes verden og programmering.

– Med e.DO kan vi tilpasse læringen alt efter studerendes behov. Vi kan starte med simple drag and drop opgaver til mere avanceret kodning. På den måde kan vi skifte fra leg til forretning.

- Desuden er e.DO helt ufarlig, og det er umuligt at ”crashe” den. Prismæssigt er den markant billigere end andre robotter, og det gratis open source software er perfekt til uddannelsesformål, forklarer Maria.

En anden funktion, der gør e.DO’en smart, er muligheden for offline programmering og simulering, hvor studerende kan lave programmeringsopgaver på deres computere derhjemme som en hjemmeopgave, og efterfølgende kan de i klassen se robotten udføre opgaven. 

De skal lære sproget

De seneste år har uddannelsesinstitutioner oplevet stigende efterspørgsel på robot -og automationsuddannelser, i takt med at branchen søger efter kvalificeret arbejdskraft. Hos Egatec oplever man også behovet for medarbejdere, der forstår sig på forskellige former for automatisering, og direktør Mads Nychel ser robotter i skolerne som et vigtigt redskab, så elever og studerende får lært 'sproget'.

- De unge får helt nye muligheder på jobmarkedet i fremtiden, så det er vigtigt, at vi lærer dem at omfavne teknologien ,og det gør vi ved at sætte robotter på skemaet, så de selv får fingrene ned i teknologien.