HVIS DU SKAL LÆRE, BLIVER DET IKKE I KLASSEVÆRELSET

Oplevelsesdesign har sit udspring i universet for Event, oplevelser og turisme. Det er en udløber af Factory of Imagination, som igen er tæt forbundet med Factory of Festivals. Tanken er at etablere en klynge, der kobles til virksomheder, som efterspørger krøllede hjerner inden for animation, digital udvikling, fysiske produkter, arkitektur og scenografi. Målgruppen er for alle, der tænker i oplevelsesdesign og ønsker løsninger til, hvordan man konkret udtænker, udvikler og implementerer oplevelsesdesigns.

Vi bygger bro til andre universer. Innovation, kreativitet og oplevelsesproduktion har ingen grænser. Der er efterspørgsel efter idérige studerende, der har kompetencer til både at få gode ideer og føre dem ud i livet, så de skaber værdi i gode oplevelser og kroner og øre.

Måden at tænke oplevelsesdesign tager afsæt i tankerne bag Factory of Imagination. Fantasifabrikken er en slags hjernefabrik med højt til loftet, hvor tanker om flyvende cykler og talende robotter er hverdagskost. Eventet blev afviklet for første gang i maj 2015 med gæstetalere fra blandt andet Google og NASA.

Vi sætter barren højt og arbejder med at skabe oplevelser ud over det sædvanlige. Kunsten er at gøre dem operationelle, at omsætte dem til noget, der forankrer sig i den enkelte og gør en forskel. Formålet er at lære noget nyt og huske pointer efter undervisning og konferencer. Afgørende er det at sætte sving i hjernevindinger, så studerende, undervisere og virksomheder vælger nye og ukendte stier.

I læringssammenhæng tager vi undervisningen ud af klasseværelset. Gode eksempler på EAL-oplevelsesbaserede uddannelsesevents er InnoEvent, Factory of Imagination og TEDx. Her er læring placeret i en ny kontekst med det mål at skabe en slags 'uddannelsernes rockscene' - der hvor tingene sker og opleves med alle sanser.

 

BADET I NYTÆNKNINGSLYSET

Vi har udviklet konkrete oplevelsesdesign-projekter ved at bygge bro mellem universerne Medier og IT og Events, oplevelser og turisme. Blandt andet stod studerende bag et lysshow på Nyborg Slot, Nyborgs Julemarked og Luminis – et stort spektakulært lysshow på Egeskovs gamle slotsvægge. 

Vi er i gang med en treårs plan for oplevelsesproduktion målrettet studerende og virksomheder. Samtidig etablerer vi et Friends of Factory-netværk og et akademisk netværk bestående af blandt andre OCAD, Royal Institute, University of Plymouth, University of Florida Gulf Coast, Kiel University, Lego Research labs, SDU, TEDed, TAMK, NASA.

Vi har et langsigtet mål om at udvikle og teste nye metoder til oplevelsesproduktion og oplevelsesbaseret læring. Med afsæt i gode eksempler fra ind- og udland vil vi også gerne iværksætte skandinaviske TEDx efteruddannelsescentre, hvor omdrejningspunktet er læring og oplevelsesudvikling.

Vi henter inspiration og forhåbentlig praktikpladser, når anden udgave af Factory of Imagination afvikles i april 2016. Her deltager repræsentanter fra Facebook og nogle af verdens topfysikere fra CERN - det europæiske center for kerne- og partikelfysik i Schweiz.

 

NÅR DU STÅR ET SKRIDT FRA AFGRUNDEN, OPLEVER DU OPLEVELSEN

Oplevelsesudvikling og læring skal gå hånd i hånd. I stedet for teori og fakta vil vi hellere tage de studerende på bungyjump. Fra toppen af en skyskraber lærer de, hvad det vil sige at arbejde med risikostyring.

I dag er uddannelse som en fabrik, og undervisningen et produkt. Vi vil hellere tænke uddannelse og læring som et maskineri af idéer, hvor alt er muligt. Vi vil guide de studerende til at åbne deres sind og være nysgerrige, så de bliver forelskede i den idé og den vej, de vil leve for.

Oplevelser er ikke bare et ekstra lag, der smøres på og tilføjer værdi til eksisterende produkter og ydelser. Der er tale om en gennemgribende immateriel værdi, som gennemsyrer produkt eller ydelse, hvad enten det drejer sig om events, møder, læringsmiljøer, produkter, attraktioner og byer. Apple sælger for eksempel ikke computere, men kreativitet, og Disney sælger ikke biografbilletter, men lykke.

Hvordan kommer man lige på ideen om Facebook, og hvad betyder opdagelsen af Higgs partiklen? Vi trækker internationalt kendte personligheder ind, løfter blikket mod de største og vildeste opfindelser og bruger dem som løftestang til flere samarbejdspartnere.

Oplevelsesdesign går på tværs af grænser.  Traditionelt har det været svært at få de internationale studerende til at samarbejde på tværs af fag og universer. Med oplevelsesdesign er det lykkedes til fulde.  I Factory of Imagination har vi for eksempel 20 forskellige nationaliteter, der arbejder mod samme mål. 

 

VI BETRAGTER FREMTIDEN - OG DEN TÆNKER DIVERGENT

Nye jobmuligheder opstår, når de studerende inspireres til at tænke skævt og anderledes. De studerendes mindset rettes i højere grad mod tanken om, at alt er muligt og opnåeligt, hvis man arbejder ihærdigt, er modig og tør gå nye veje. 

Når man taler innovation, kreativitet og forankring af idéer, er alle typer af samarbejder og virksomheder i spil. Virksomheder får lejlighed til at arbejde med unge krøllede hjerner. I sigtekornet er virksomheder, der kan se muligheder. Og dem der ikke kan, hjælper vi på vej.

Undervisere præsenteres for gæsteundervisere, der er en klasse for sig. Dermed får de mulighed for at komme tæt på fremtids- og innovationsverdener, der ellers betragtes som fremtidsmusik.