banner

Fødevareteknolog


På studieretningen fødevareteknologi er hovedoverskrifterne produktion, produktkvalitet, fødevaresikkerhed, produktudvikling og procesoptimering.

I projekter i løbet af studieretningens 1½ år beskæftiger man sig med alle trin i en fødevareproduktion:

Valg af råvarer og proces

Tomatsalat og tomatketchup kræver ikke samme kvalitet tomater. Til nogle produkter kræves den bedste kvalitet og til andre er 2. sortering godt nok. Det rigtige valg giver den bedste udnyttelse af ressourcerne. Du lærer at vælge den råvare der passer til produktet. Det gælder også om at vælge det rigtige udstyr. Til jordbærmarmelade skal man ikke vælge en pumpe, der knuser alle bærrene; men samme pumpe kan være det rigtige valg til babymos. Du lærer at træffe de rigtige valg.

Procesoptimering

Alle ved hvor kedelige overkogte grøntsager er at spise. Ved al varmebehandling gælder det om at vælge den rigtige kombination af tid og temperatur, så maden får det rigtige bid, samtidig med at de skadelige bakterier slås ihjel. Alle ved også at det ikke giver samme resultat at findele på en kødhakker, et råkostapparat og en blender. Du lærer at vælge den rigtige metode til dit produkt.

Produktudvikling

Det kan være svært at leve op til kundernes konstante ønsker om nye, spændende produkter. Derfor lærer du at arbejde kreativt med produktudvikling, samtidig med at du arbejder med en vis systematik, så du får resultater, man kan stole på.

Kvalitetssikring og egenkontrol

Al produktion kræver overvågning, så sikkerhed og kvalitet altid er i orden. Du lærer at indføre og vedligeholde egenkontrolprogrammer, så du ved hvordan man sikrer, at produkter lever op til både kundens og myndighedernes krav.

Valg af emballage

Den ofte lange vej fra jord til bord stiller store krav til fødevareemballager. De skal beskytte produktet både under transport og opbevaring hos forbrugeren og undertiden også ved tilberedning. Samtidig skal den give den nødvendige information til forbrugeren. Du lærer at vælge de rigtige materialer og du lærer at udarbejde deklarationer, der opfylder både forbrugernes og lovgivningens krav.

Undervisningen er opdelt i temaer f .eks.

  • brød
  • frugt og grønt
  • kød og fisk

Hvis temaet er brød, arbejder man i nogle uger med at undersøge melkvaliteter, bage brød efter forskellige opskrifter med forskellig æltetid, bagetid osv. Til sidst vurderer man brødenes kvalitet med analyser og ved at lade andre smage på dem. I temaet kan desuden indgå overvejelser om, hvem der vil købe produktet og hvilken emballage, der skal bruges.

Virksomhedsophold

Mod slutningen af uddannelsen skal du gennemføre et virksomhedsophold på 3 måneder. Her får du mulighed for i praksis at afprøve det du har lært på skolebænken. Samtidig får du et mere realistisk billede af de opgaver, en fødevareteknolog kan komme til at arbejde med.

Afslutningsprojekt

Sidste del af uddannelsen er et afslutningsprojekt med selvvalgt emne. Det udføres som oftest i samarbejde med en virksomhed – gerne i den virksomhed, hvor du lige har været i virksomhedsophold.